Lasten ja nuorten ääni
Ilmastokirjo » Etusivun osiot » Lasten ja nuorten ääni

Lasten ja nuorten ääni

Ilmastokirjo kysyi, millaisena lapset ja nuoret näkevät ilmastokriisin jälkeisen tulevaisuuden, jossa haasteet on onnistuttu ratkaisemaan? Mitä he tahtovat sanoa opettajille ja päättäjille?

Ilmastotekoja – nyt!

Ilmastolakko Helsingissä 27.9.2019

Syyskuussa 2019 Eduskuntatalon edustalle kokoontui tuhatpäinen joukko vaatimaan päättäjiltä välittömiä ilmastotekoja. Nuorten ilmastoliikehdintä oli saanut liikkeelle myös aikuisia. Mielenosoittajat huusivat vaativansa ilmastotekoja nyt. Myös mielenosoituksen kylteissä perättiin tekoja sanojen sijaan ja kysyttiin, pitäisikö lasten siivota aikuisten sotkut.

Esimerkkejä mielenosoittajien viesteistä:

  • ”Toivoa ei ole niin kauan, kun emme toimi.”
  • ”Very happy young girls looking forward to an emission free future.”
  • ”Ilmasto ei odota.”
  • ”There is no planet C either.”
  • ”Future is in our hands.”
  • ”Make the world Greta again.”

Mielenosoituksessa puheenvuoroja käyttäneet nuoret ehdottivat muun muassa ilmasto-oppia kouluihin ja ihmettelivät sitä, miksi koulusta saa vapaata kahden viikon Thaimaan-lomaan, mutta ei yhden perjantain ilmastolakkoon.

Nuorten videopuheenvuoroja

”Rohkaisen opettajia puhumaan ilmastonmuutoksesta”

Ilmastoaktivisti Atte Ahokas rohkaisee videolla opettajia puhumaan ilmastonmuutoksesta oppilaiden kanssa koulussa, turvallisessa ympäristössä, jossa on mahdollista käsitellä myös ahdistuksen tunteita.

Eurooppanuoret valitsi vuonna 2019 Atte Ahokkaan Vuoden nuoreksi eurooppalaiseksi. Keväällä 2019 Ahokas listattiin yhdeksi Suomen merkittävimmistä ilmastovaikuttajista.

Kysymys kansanedustajille: ”Onko nuorten ilmastoliikehdintä vaikuttanut päätöksiin?”

Videolla Opinkirjon Ilmastokoulun johtoryhmään kuuluva lukiolainen Hilla Nuolioja kysyy kansanedustajilta, onko nuorten ilmastoliikehdintä vaikuttanut päätöksiin ja tuleeko se vaikuttamaan niihin?

Mitä odotan ilmasto-opetukselta?

Videolla Viivi Rimpiläinen Opinkirjon Ilmastokoulun johtoryhmästä kertoo kaipaavansa ilmasto-opetukselta tietoa omien valintojen tueksi ja uutistulvan arviointiin. Hän haluaa tietää, mikä on totta ja miten omat valinnat vaikuttavat?

”Nuorten tulee aktiivisesti osallistua ratkaisujen etsimiseen”

Meidän nuorten tulee osallistua aktiivisesti ratkaisujen etsimiseen, eikä ainoastaan passiivisiin mielenosoituksiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Adam Yousfi, 13, Helsinki – kansainvälisen Genius Olympiad -tiedekilpailun hopeamitalisti

Miltä tulevaisuus näyttää vuonna 2050?

Kolmasluokkalaiset Hankasalmelta sekä kolmas- ja viidesluokkalaiset Tuusulasta pohtivat, miltä maailma näyttää vuonna 2050, kun ilmastokriisi on saatu ratkaistua. Astutaan aikakoneeseen!

Visioita tulevaisuudesta

Hankasalmelaisten kolmasluokkalaisten tulevaisuuden kuvissa näkyy lentäviä autoja, robotteja, aurinkopaneeleja ja tuulivoimaa. Ihmiset ovat onnistuneet matkaamaan ja muuttamaan Marsiin, mutta Maassakin asutaan edelleen.

Automaattinen talo

Automaattisessa talossa on monta silmää, jotka näkevät kaikkialle. Talo on yhteydessä kännykkään, joka tilaa aina sen, mitä tarvitaan. Talon ympäristössä ilmasto on hyvissä käsissä, ja puita on paljon.

Liikkuva talo

Liikkuvassa talossa on pyörät alla, ja sitä ohjataan kuin autoa. Talon erikoisista ikkunoista voi tähyillä tähtiin. Taloon kuuluu myös robotti, joka tarpeen mukaan leikkaa ruohoa tai imuroi. Huippunopealla autolla matkataan Marsiin.

Marsin kylä ja Maa

Ihmiset ovat perustaneet kylän Marsiin. Kylää ympäröi suojakenttä. Ihmiset ja kissat käyttävät rakettiasuja ja -kenkiä. Talojen katolla on valot, jotka lataavat katolle laskeutuvan lentoauton. Maassa taivas on ihan puhdas. Monessa talossa on aurinkopaneelit ja maalämpökaivo.

Miltä maailma näyttää vuonna 2050?

Videolla joukko Tuusulan Kirkonkylän koulun kolmas- ja viidesluokkalaisia esittää näkemyksensä siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Visioissa maailma näyttää toisaalta vihreältä ja eloisalta, toisaalta on paljon kaupunkeja ja teknologiaa ja robotit ovat korvanneet opettajat. Yksi koululaisista korostaa sitä, että maapallon tulevaisuus riippuu siitä, kuinka ilmastokysymykset on ratkaistu. Voi myös olla, että eletään jonkinlaisessa tuhonjälkeisessä maailmassa.

Millaisia tunteita ilmastonmuutos sinussa herättää?

Kysyttäessä, millaisia tunteita ilmastonmuutos teissä herättää, Tuusulan Kirkonkylän koulun keke-tiimin oppilasjäsenet mainitsivat esimerkiksi vihan, pelon, pahoinvoinnin, avuttomuuden ja nolouden. Videoiduissa vastauksissa oppilaat liittivät tunteensa roskaamiseen, jota ei saada kuriin, vaikka jokainen tietää, ettei pidä roskata.

Mitä toivot – Mitä koulussa pitäisi tehdä?

Tuusulan Kirkonkylän koulun kolmas- ja viidesluokkalaiset toivoivat oppitunteja ilmastonmuutoksesta, ympäristöpartioita, jotka esimerkiksi keräisivät roskia tai muuten auttaisivat luontoa. He puhuivat myös punaisen lihan vähentämisen sekä kasvien suojelun ja mehiläisten puolesta.